آخرین اخبار
کد مطلب: 73229
تب خريد خدمت سربازي بالا گرفت
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1496

 

 به گزارش سلام لردگان اين روزها بحث خريد خدمت سربازي دوباره در محافل، رسانه‌هاي گوناگون و به ويژه در بين مردم و جوانان بالا گرفته است. در اين شرايط از يک طرف مسئولان امر و متوليان نظارت بر خدمت سربازي در کشور، باب شدن دوباره خريد خدمت سربازي را به کلي منتفي مي‌دانند و از سوي ديگر، کلاهبرداران، سود جويان و افراد حيله گر ازاشتياق برخي جوانان براي خريد خدمت سربازي و بالا رفتن تب اين موضوع در جامعه به سود خود استفاده مي‌کنند، اين در حالي است که آرزوي خريد خدمت سربازي دست از سر برخي جوانان بر نمي‌دارد!

«پايگاه اطلاع رساني خبرنگاراجتماعي» در گزارشي نوشت: چندي است در محافل و مجالس گوناگون به ويژه در بين جوانان، شايعاتي دهان به دهان نقل مي‌شود: «خريد خدمت سربازي دوباره اجرايي مي‌شود» «طرح مجلس براي فروش خدمت سربازي» «خريد خدمت سربازي براي متولدين دهه??».

کافي است تنها براي چند دقيقه در دانشگاه ها، دبيرستان ها، هنرستان‌ها و هر محفل و مجلسي که ويژه جوانان است، حضور پيدا کنيد؛ بحث سربازي و خريد و فروش آن در بين جوانان داغ شده است و هر کس با توجه به شرايطي که در آن قرار دارد، براي دوران سربازي خود برنامه‌ريزي مي‌کند.

جواناني که در سال ?? از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند، به دنبال فرار ازخدمت سربازي، معافيت يا کارهاي اعزام خود هستند. از سوي ديگر جواناني که در آينده بايد به سربازي بروند، مشتاقانه خبرهاي سربازي را از رسانه‌ها دنبال مي‌کنند تا شايد دوباره خريد خدمت سربازي در جامعه باب شود.

البته دراين ميان جواناني هم هستند که دو سال خدمت سربازي را وظيفه و از جمله قسمت‌هاي زندگي مي‌دانند و در اصطلاح، سربازي را همچون شتري مي‌دانند که در خانه هر جواني مي‌خوابد.

گوش‌هاي کلاهبرداران تيز شده است!

اما در اين شرايط، افراد سودجو، کلاهبرداران و افراد حيله گر هم براي اخاذي از جوانان به تکاپو افتاده‌اند و به بهانه صدور کارت خريد خدمت سربازي يا کارت‌هاي معافيت از جوان‌ها پول‌هاي هنگفتي دريافت مي‌کنند. کلاهبرداران با نفوذ در بين جوانان مشتاق معافيت يا فرار از خدمت سربازي در محافل و مجالس گوناگون تلاش مي‌کنند تا با اعتماد‌سازي و چرب زباني سوژه‌هاي مورد نظر خود را از بين جوانان انتخاب کنند. اين در حالي است که جوانان مرفه و پولدار که براي فرار از خدمت سربازي حاضرند هزينه کنند، به عنوان مشتريان ثابت کلاهبرداران شناخته شده‌اند.

علاوه بر اين اگر دو کلمه خريد و سربازي را در موتورهاي جستجوي اينترنتي جستجو کنيد، اولين سايت هايي که در مقابل ديدگان شما باز مي شود، سايت هايي با لينک تبليغات خريد خدمت سربازي است. اين روزها فضاي مجازي هم به جولانگاهي براي افراد سود جو، کلاهبرداران، و شارلاتان هاي مجازي تبديل شده است تا با استفاده از فرصت فضاي مجازي از مشتاقان خريد خدمت سربازي کلاهبرداري کنند.

جالب اينجاست که در موتورهاي جستجوي اينترنتي کلمه سربازي بيشتري درصد جستجو را در بين کلمات ديگر به خود اختصاص داده است.

طرحي که جنجالي شد

طرح خريد خدمت سربازي اول بار در سال ???? از سوي شوراي عالي امنيت ملي براي مشمولان غايب داخل و خارج از کشور به تصويب رسيد. مطابق اين طرح مشمولان خارج از کشور با پرداخت معادل ريالي ?? هزار و ??? دلار بر مبناي ??? تومان شامل طرح خريد خدمت سربازي و بخشودگي غيبت مي‌شدند و اين مبالغ براي مشمولين داخل از کشور به مراتب کمتر بود. اما اين طرح در سال‌هاي ?? و ?? تنها به مشمولان خارج از کشور اختصاص نداشت و با گذشت زمان شامل جوانان و مشمولان داخل کشور هم شد. هر‌چند که با اجراي آن بسياري از جوانان توانستند از اين طرح استفاده کنند و با خريد خدمت با خيالي راحت به زندگي بپردازند! اما در آن زمان جواناني هم بودند که براي خريد خدمت سربازي با مشکل رو‌به‌رو بودند و پول کافي نداشتند.

روند خريد خدمت سربازي تا جايي پيش رفت که به تدريج نه تنها صداي مسئولان لشکري و کشوري و نمايندگان مجلس، بلکه صداي نارضايتي جوانان هم از گوشه و کنار کشور به گوش رسيد. به باور بسياري از کارشناسان «تبعيض آشکار در بين جوانان مرفه و جوانان ديگر، ايجاد حسادت در بين جوانان با همسن و سالان خود و زير سؤال رفتن اصل و اساس خدمت سربازي در آن زمان» از جمله تبعات آشکار اين طرح غير‌کارشناسي و شتاب زده در کشور بود و سرانجام اجراي اين طرح با بالا گرفتن انتقادات متوقف شد.

اظهارات غير‌کارشناسي اما موضوعي که در سال‌هاي گذشته به ويژه پس از توقف در اجراي طرح خريد خدمت سربازي همواره به صورت متداول مطرح بوده است و هر از چند گاهي باعث داغ‌شدن بحث خريد خدمت سربازي در جامعه مي‌شود، اظهارنظرهاي غير‌کارشناسي و شتاب‌زده برخي نمايندگان مجلس و مسئولان است.

طي سال‌هاي گذشته زماني که در بين مردم و رسانه‌هاي گوناگون هيچ خبري از خريد خدمت سربازي نبوده، به يکباره با گفت و گوي يکي از نمايندگان مجلس و اعلام خبر بررسي دوباره طرح خريد خدمت سربازي در مجلس اين موضوع نقل محافل و رسانه‌ها شده است. اعلام اينگونه خبرها در جامعه باعث بالا رفتن آرزوي خريد خدمت سربازي در بين جوانان شده است.

اما سردار موسي کمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح، درخصوص فروش سربازي يک تفکر ارزشي وجود دارد ، به «پايگاه اطلاع رساني خبرنگاراجتماعي» مي گويد: تفاوتي بين افراد پولدار و غيرپولدار نيست و قوانين تدوين شده درخصوص نظام وظيفه نيز بايد قوانين ارزشي باشد و فرقي بين طبقات مختلف جامعه قائل نشود.

کمالي، مي افزايد: زماني که فروش سربازي اجرا مي‌شد، برخي از افراد جامعه مجبور شدند براي تهيه پول، وسيله نقليه يا منزل خود را بفروشند و مشکلات زيادي به همراه داشت. بنابراين پرونده فروش سربازي کلا بسته شد و اين بحث کاملا منتفي است و هيچ‌کس منتظر فروش سربازي نباشد. افراد ساکن در خارج از کشور زماني در شمول مقررات خريد خدمت قرار مي‌گيرند که قبل از تاريخ ?? اسفند سال ?? از کشور خارج شده باشند و نيز حداقل ? سال در خارج از کشور اقامت و سکونت داشته باشند.

خريد خدمت سربازي تنها براي جوانان مقيم خارج از کشور

بنابر اظهارات کمالي، افراد ساکن در خارج از کشور زماني در شمول مقررات خريد خدمت قرار مي‌گيرند که قبل از تاريخ ?? اسفند سال ?? از کشور خارج شده باشند و نيز حداقل دو سال در خارج از کشور اقامت و سکونت داشته باشند. حضور غيرمستمر کمتر از ? ماه در خارج از کشور جزو اقامت و سکونت در خارج از کشور محسوب نمي‌شود و سکونت دو ساله فرد در خارج از کشور بايد پس از ?? سالگي او باشد. زمان اجراي اين معافيت تا پايان سال ???? بوده و مبلغي که براي صدور اين معافيت در نظر گرفته شده ??? ميليون ريال است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس